2015. március 13., péntek

Riport Zolival a Kiss Peti portré készítőjével

Ma is tanultam valamit, ez nem riport, hanem interjú: (mondjuk többet ilyen úgy sem nagyon lesz :)

Nem sokkal a Voiddal készített riport interjú után jelentkezett Peti portréjának a készítője, aztán beletelt még néhány hétbe, míg elkészült a riport. Ime:

"Gondolom, nem arra számítottál, hogy egy hónap lesz mire megkereslek, de így alakult. Szerencsére a képeket elég nagy tisztelet övezi a falon, még mindig kint vannak, úgyhogy biztos aktuális lesz a bejegyzés mikor megjelenik!
Igazából az alkotók utáni nyomozást alapból a Kiss Peti kép miatt kezdtem el. Ő az egyesületünk, a MAHOE tagja volt, ezért szerettem volna valami emléket állítani a róla készült graffitinek az alkotóval készített riporton interjún keresztül. VOID-ot (vagy GG-t) könnyebben előkerítettem, mivel ő a street art közeg egyik elismert alkotója, téged viszont csak a vele készült cikk után sikerült. Köszönöm, hogy jelentkeztél, illetve az "árulónak" is köszi a levelet
Az Erőss Zsolt porté készítőjével szemben, neked nem ez a "fő profilod" . Máskor is csináltál ilyesmit? (azért a kép árulkodik némi rutinról :) )
Nem a graffiti, vagy street art a fő profilom. Sőt, még soha nem csináltam hasonlót. Egy két apró kb. A4-es méretű képet festettem már ugyan, de az nagyon messze áll ettől a nagyméretű „festménytől”. Igazából nem is voltam benne biztos, hogy meg tudom csinálni olyan minőségben, hogy felismerhető legyen, hiszen egy portré elég nehéz téma. Nem stenciles módszert alkalmaztam, hanem egyszerűen fölrajzoltam az arcot egy nagyméretű papírra, amit aztán indigóval rajzoltam föl a falra. Már a vázlaton is látszott, hogy hasonlít Petire, így megnyugodtam, hogy nem kell a végén magyarázkodnom. Az indigós technika miatt, le kellett előtte glettelni a felületet, a glett megkötése után fehérre festeni és csak a festék megszáradása után tudtam fölrajzolni a képet. Ez így elég sok időt vesz igénybe. (közben egy graffitis ráfújta a készülő képre, hogy LEARN RESPECT….azt is át kellett festeni. )
Folyik a munka

Korábban is tervezted a festést, vagy GG munkája után kaptál kedvet, esetleg teljesen más miatt vágtál bele?
Először a baleset évfordulójára terveztem elkészíteni, de a sok munkám miatt ez nem jött össze, így a halottak napját tűztem ki
Azért készítettem, mert láttam a Zsoltról készült képet és nagyon hiányzott mellőle Peti. Nyilván azért, mert ismertem és piszkálta a csőröm, hogy a médiában kevesebb szó esett róla, mint Zsoltról. Olvastam a blogodon, hogy Void nem egy „R.I.P.” típusú képet szeretett volna készíteni, ezért nem is írt rá évszámot. Erre a megközelítésre én előtte nem gondoltam. Remélem, hogy Voidnak sincs ellenére, hogy a képét kiegészítettem és ezzel együtt kicsit más értelmet nyert az egész az ő elképzeléséhez képest.
A képet nyilván belső késztetésből készítettem, de éreztem, hogy az „átlagember” fejében nem igazán tiszta, hogy ki is volt Kiss Péter. Jó példa volt rá, hogy amikor még csak az arc készült és a feliratok még hiányoztak, egy 30-as lány megállt, nézegette amit csinálok, majd megkérdezte: „- Klein Dávid?” Hirtelen szóhoz sem jutottam. (Több okból sem, de ezt most nem fejteném ki...) Az emberek megálltak és a legtöbben szóltak is hozzám néhány szót. Nekem úgy tűnt, hogy a többség nem igazán tudja, hogy ki is igazából, akit festek. Inkább csak kikövetkeztették, mert Erőss mellé kerül. Ezért is készült a kép.
Másrészt számomra fontos, hogy Peti (is) megkapja az őt megillető tiszteletet, elismerést és kegyeletet. Erre próbáltam billenteni a mérleg nyelvét a saját egyszerű eszközeimmel.
Ezt kaptuk Zolitól
Azt tudtad, hogy az a rajz is egy lelőtt amerikai graffitisnek állít emléket, amire festettél?
Nem emlékszem mire festettem. Nekem nem tűnt emléket állító graffitinek. Mintha valami felirat lett volna, de nem emlékszem már rá (szerk: az is volt). Azért választottam ezt az oldalt, mert ez kevésbé tűnt „értékes” műalkotásnak, mint a túloldali. Kimondottan arra az oldalra akartam festeni, ahol kevesebb „kárt” okozok.
Petit ismerted, esetleg másztál is vele?
Ismertem Petit. Dolgoztunk együtt, mint alpinisták. Volt alkalmam sörözgetni vele párszor és másztunk is együtt a Tátrában. Jó viszonyban voltunk, rendszeresen hívott mászni, de helyén értékelve a tudásomat és felkészültségemet, ezeket a felkéréseket rendre elutasítottam. Tisztában voltam vele, hogy Peti sokkal bevállalósabb és erősebb is nálam. Rendkívül tiszteltem benne azt, amilyen elánnal nyomta a mászást.
Régóta jársz a hegyek közé? Milyen mászócéljaid vannak, melyik irányzatokban vagy aktív?
Régóta mászom, de az utóbbi években a sziklák helyett, a hegyek érdekelnek. Nincsenek igazán mászó céljaim. Minden évben felmerül egy-két kiszemelt út, aztán ha van rá idő, társ, pénz és kedv, akkor összehozzuk. Persze nagy álmok vannak, de ki tudja, hogy megvalósulnak-e?
Köszönöm a válaszokat, remélem megvalósulnak az álmaid! :)

1 megjegyzés:

  1. Csak egy apróság: ez nem riport, hanem INTERJÚ az alkotóval. Ez két különböző műfaj.

    VálaszTörlés