2015. augusztus 15., szombat

Észak-Dalmácia másik arca, avagy hosszú hétvége Patagóniában

Már hónapok óta érleltük a tervet, hogy húsvétkor meglátogassuk a horvát sziklákat, ezzel is előrébb hozva a tavaszi mászások napmelegét. Könnyed programot terveztünk, melyben Réka, és Janó barátnője Lola is örömét lelheti. Ennek megfelelően a kirándulás és a városnézés is a program része volt.

Sajnos az időpont közeledtével a várható időjárás egyre rosszabbra fordult, de nem volt más hátra mint előre.
Mikor Janóék utcájában megálltunk, akkora volt a szél, hogy lökdöste a járgányt. Kinyitottam a csomagtartót, a szél belekapott a sisakomba és vagy 30 méterre vitte, mire Réka utolérte és kimentette az autók közül. Ekkorra kezdett kialakulni némi, nagyon halvány elképzelésünk arról hogy mi vár ránk az elkövetkező öt napban.

Kellemesen csalódtunk, amikor a Plitvicei tavaknál kiszállva, napos szélmentes idő fogadott. A nyári tapasztalatokra építve, a park gépesített infrastruktúráját mellőzve az ingyenes, magyar vendégeknek előkészített programot választottuk. Élvezetes séta volt. A délután folyamán talán 10-15 emberrel találkoztunk, hála annak, hogy a turistaszezon még nem kezdődött el.

Sajnos jó okuk volt rá, hogy még nem érkeztek meg az országba. Este értünk Karlobagba, ahol az eredeti terv szerint másztunk volna.
A nagyobbacska, történelmi központtal rendelkező halászfalu felett a hegyekben a Velebit-hegység főgerince mentén található a Dabarski Kukovi. Jó pár 6 kötélhosszos mászással teljesíthető sziklatömb tele a mi igényeinknek megfelelő nehézségű utakkal. Kiváló szezonkezdő helynek tűnt!

Első nap korán keltünk Janóval, a lányokat meg hagytuk aludni, és kiszáguldottunk a falu felett található tömbhöz, ahol a kalauzunk szerinti V-ös nehézség körüli 100 méteres utakat szerettük volna megmászni, hogy szokjuk a követ. A sportérték növelése miatt a szimultán mászás mellett döntöttünk, hogy ezt is  gyakoroljuk, mivel olykor szükség van rá a hosszabb, alpesi jellegű utak során. Az első két utat ereszkedéssel együtt kevesebb mint két óra alatt tudtuk le.
A harmadik már tartogatott nehezebb szakaszokat, így a biztosított mászás mellett döntöttünk. Janó indult el, és mivel nem volt észrevehető stand, továbbmászott a második kötélhosszba. A kettőre együtt viszont már nem volt elég a 60m kötél, így végül megint másztunk egy kicsit szimultán :)
Azért én biztos, ami biztos kikiáltottam sziklairigynek*. De annyira nem bántam a dolgot, mert így nekem jutott a „kulcshossz”, ami egy kicsit áthajlós „medveölelgetősen megoldható” mászás volt (kezet-lábat széttárva ölelgeted a nagy hasat). Nagyon jól szórakoztam!

Valahol a Karlobag feletti kutyafuttató tömbön

A terv szerint most jött a terepfelmérés: Elindultunk megkukkantani a Kukovit. Ahogy haladtunk felfelé, úgy vált egyre esélytelenebbé a dolog. A főgerinc felett tömött hófelhők gyülekeztek. A hágóból balra letérve, a gerinc vonalát követő keskeny úton haladtunk, amíg el nem értük a Dabarska kosa hágót. Innen pazar kilátás nyílt volna a sziklaformákra, ha nem esett volna nagy pelyhekben a hó :)
Azért így is lehetett annyit látni, hogy megkívánjuk a mászást. Az egyik torony tetejére kigyalogoltunk/másztunk. Kifigyletük, hogy milyen az utak kiépítettsége. Az alapján, a kevés alapján azt lehet mondani, hogy kiváló. (Például a csúcs környékén több 4 pontos mentő standot is láttunk). Az elázott, havas sziklák és a hideg miatt a mászás helyett a futás mellett döntöttünk. Egy órányi kocogással megnéztük a messzebb lévő tömböket is, meg leszaladtunk a völgy aljába. Nagyon hangulatos, alacsony mediterrán bükkösök övezik a sziklákat. Út közben jó pár boulderezésre alkalmas tömböt is láttunk. A nyári időszakban valószínűleg üzemel itt egy kemping is, de erről nem sokat sikerült megtudni.

Futva menekültünk a helyzet elől

Janó csodálja a kiváló alakzatokat

A soproni társaság végül május elsejére halasztotta a látogatását, bejegyzésükben valódi mászótapasztalatokat is olvashatunk. Ránézésre szenzációs mászóhely a Dabarski Kukovi régió, még biztos, hogy visszatérek oda!
A havas tapasztalatoktól kicsit elkenődve mondtunk le a karlobagi mászásról és másnap elindultunk Paklenicába, hátha ott jobb viszonyok várnak ránk…

Templom felderítő expedíción a lányokkal
Húsvéti mise után

*Sziklairigy (mn):
Olyan mászó aki az élvezetes kötélhosszt a társa elől elmássza.